Diana Schrijft

EH-03 smartphone c

Wees wijs met uw smartphone

Smartphones zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Vier op de vijf Nederlanders beschikt over een mobiele telefoon.  Hoewel deze apparaten vaak verfoeid worden vanwege het asociale gedrag van de gebruiker, wegen de sociale voordelen op tegen de nadelen.

De wens om overal en altijd bereikbaar te zijn komt bij Eerste Hulpverlening  zeker van pas, tenslotte is een telefoontje naar 112 snel gedaan wanneer een pleister niet volstaat. Dit kan zowel door een betrokken burger als een gediplomeerde EHBO’er worden uitgevoerd. Bovendien zijn met de bijgeleverde camera ook direct foto’s te maken van de situatie.

Apps

Zeg je smartphone, dan zeg je daarmee ook apps. Werden deze kleine programmaatjes die je op je telefoon kunt installeren enkele jaren geleden nog gezien als een voorbijgaande rage, onderzoek wijst uit dat nu 86% van de ‘smartphonetijd’ 1) hieraan wordt gespendeerd. De populariteit en toegankelijkheid is zeker reden geweest voor organisaties om informatie via deze manier te delen.

Voorbeelden

Wanneer we in de ‘App store’ of in ‘Play store’ het woord EHBO zoeken, dan komt allereerst die van Het Rode Kruis naar boven.  Voor de gediplomeerde EHBO’er is het allemaal bekende materie. Toch kan het handig zijn om ruggensteun te krijgen bij bijvoorbeeld een verkeersongeluk of alcoholvergiftiging, maar ook bij kwaaltjes zoals blaren of een bijensteek. Bij serieuze en gecompliceerde hulpacties krijg je stapsgewijs met afbeeldingen te zien wat je moet doen, met bovenin een knop om het (Nederlandse) alarmnummer te bellen en de mogelijkheid om alle stappen op te laten lezen. Als EHBO’er  kun je ook de pushnotificaties van de app aanzetten. Je krijgt dan een bericht als iemand bij jou in de buurt hulp nodig heeft.  De app is gratis te downloaden.

Voor de beschikbaarheid van een AED zijn diverse apps beschikbaar om de dichtstbijzijnde te lokaliseren. Een voorbeeld ervan is AED4.EU (van Radboud Ziekenhuis). De gegevens in deze app zijn ook gedeeld in de die van het Nederlandse Rode Kruis. Dan zijn er nog diverse alarmeringssystemen als bijvoorbeeld AED Alert-System van Hartveilig wonen. Daar kunnen EHBO’ers zich melden evenals bezitters van een AED, zodat beiden opgeroepen kunnen worden in geval van nood, gerelateerd aan ieders locatie. Voor reanimatie-instructies is daar ook nog de app van de Hartstichting.

Veiligheid

De HELP! app verbindt mensen om elkaar te helpen in noodsituaties. Als je via de app alarm slaat, wordt 112 gebeld en worden mensen in de nabijheid, die de app ook hebben gedownload,  gealarmeerd. Om misbruik te voorkomen wordt achteraf aan de helpers gevraagd of het alarm terecht was. Als twee of meer helpers aangeven dat een alarm vals was, dan ontvangt de melder een waarschuwing. Als dit nogmaals voorkomt, kan de betreffende gebruiker geen alarm meer slaan.

Goed voorbereid op reis

Alle onafhankelijke informatie om gezond op reis te gaan èn gezond weer thuis te komen overzichtelijk in de app “GGD op reis”.

Dan is er bijvoorbeeld nog de Vakantiedokter-app, waarmee je altijd medisch advies op zak hebt. Je kunt chatten met een verpleegkundige, die zo nodig een arts inschakelt om jouw probleem te bespreken. Is er een medische behandeling nodig, dan krijg je het adres van een ziekenhuis of apotheek in de buurt. Vooral het directe contact met een Nederlands sprekende medisch expert kan erg prettig zijn als je onzeker bent of je in het buitenland medische hulp moet inschakelen. Je kunt ook een foto meesturen van ‘het plekje’ of ‘de bult’, zodat de deskundige goed kan zien wat er aan de hand is. Deze app is gemaakt door Zilveren Kruis, maar je krijgt ook advies als je klant bij een andere zorgverzekeraar bent.

Privacy

Apps kunnen je gedrag op het web bijhouden, je contactenlijst inzien, telefoontjes plegen zonder dat je het weet, je locatie nagaan, je bestanden doorzoeken, en nog veel meer.  Voordat je een app downloadt krijg je vaak te zien wat voor soorten informatie de app over je verzamelt. Je moet eerst op “OK” drukken voor de installatie begint. Voor de meeste EHBO/AED-apps is het feit dat ze je locatie kunnen bepalen, juist de reden van bestaan. Over

Help je zelf helpen

Ben je zelf slachtoffer? Soms is het dan niet mogelijk aan te geven welk familielid of kennis moet worden gewaarschuwd. Door dit nummer op te slaan onder ICE (In Case of Emergency) is dit voor de hulpdiensten snel op te zoeken. Met een smartphone kun je dus ook indirect je zelf helpen!

 

 

 

[Er zijn veel apps beschikbaar omtrent EHBO en AED. In dit artikel zijn enkele veelgebruikte apps te vinden]

1)  marketingfacts.nl, 2015

 

 

Gepubliceerd in: EERSTE HULP, magazine voor de vrijwilliger maart 2016. Uitgever: Nationale Bond EHBO