Diana Schrijft

kermis1De allergrootste kermis van de Benelux maakte ook dit jaar haar reputatie waar met 1,3 miljoen bezoekers, 235 attracties uit binnen- en buitenland in een 3 kilometer lang lint door de binnenstad van Tilburg. Dé topdag is Roze Maandag met ruim 300.000 bezoekers.

Ad van Laarhoven is voorzitter van EHBO-vereniging Petrus Donders in Tilburg en hèt aanspreekpunt voor de EHBO en haar logistiek. Een van de kenmerken van deze editie was het warme weer. “De verwachting was dat er door de hitte dit jaar minder bezoekers zouden komen. Maar de mensen die overdag thuis bleven vanwege het weer, kwamen dit jaar ‘s avonds alsnog. Tijdens de laatste dagen van de kermis, toen het iets minder warm was dan in de week ervoor, was het bovendien wél de hele dag heel druk. Daarentegen was het grote gay-evenement Roze Maandag een zeer regenachtige dag. Traditiegetrouw is dit de drukste dag. Door de regen waren er wel 75.000 minder dan vorig jaar.” Een kermis van uitersten dus.” De gemeente had vanwege de temperaturen maatregelen genomen en onder meer vernevelaars en sproei-installaties ingezet.

EHBO-post

In totaal staan er 3 EHBO-posten op de kermis, verspreid over het centrum. Van Laarhoven: “Een van de eerste stappen die ik heb ondernomen – toen ik verantwoordelijk voor de logistiek werd – is het regelen van goede voorzieningen. Ik was al langer bekend met zogenaamde mobiele containerunits die geschikt zijn voor een evenement als deze en die ingericht kunnen worden met behandeltafels en verbandmateriaal. In overleg met de Gemeente Tilburg zijn deze aangeschaft.”  Samen met 100 vrijwilligers, SIGMA (Snel Inzetbare Groep ter Medische Assistentie) en een coördinator van de ambulancedienst worden de EHBO-posten bemand. “Hoewel de achtergrond van de EHBO’ers varieert, is de onderlinge samenwerking prima. Ook is er natuurlijk ruimte voor een geintje. Zo is Roze Maandag altijd een bijzondere dag. Wij hebben de SIGMA coördinator in roze aangekleed en een foto gestuurd naar zijn vrouw.”

Kermisleed

In de loop der jaren is de inzet van EHBO’ers gegroeid en professioneler geworden. “Mensen verwachten heel veel van ons, maar we blijven eerste hulp, geen medici. Een gedegen voorbereiding en (be)handelingen volgens vaste protocollen zijn tegenwoordig gemeengoed bij grote publieksevenementen. Tijdens de kermis werken alle afdeling nu uitstekend samen. De tijd dat je bij elkaar niet in de keuken mocht kijken is gelukkig voorbij.”

kermis2Een explosie van een glasfles bij een eettent op de Kermis, net na de opening, zorgde voor een grote steekvlam. Vier kramen raakten beschadigd. De hulpdiensten rukten met groot materieel uit, maar de brand was snel onder controle. Van Laarhoven: “Gelukkig raakte er niemand gewond. Er waren echter wel veel toeschouwers en door de flinke knal was er ook de nodige paniek.” Gelukkig was dit niet tekenend voor de rest van het evenement. “Snij- en schaafwonden, kneuzingen en breuken, blaren en pijntjes; kermisleed is doorgaans te overzien. Heel nare ongelukkien heb ik niet meegemaakt. Geweld of bedreiging evenmin. Bij dronken slachtoffers houden we de aanhang altijd buiten of assisteert de politie. Maar ik kan goed met mensen omgaan en soms is wat aandacht al voldoende.”

Goed doel

Een rode draad door het evenement zijn de ‘Ronald McDonald’ huizen. “Uiteraard is de behandeling op de EHBO-post is gratis. Toch vragen veel mensen naar de kosten. Speciaal hiervoor staat er collectebus op de stand onder de mom van: “Geeft deze behandeling een goed gevoel, geef dan aan het goede doel. Omroep Tilburg heeft een oproep gedaan voor inzamelen van knuffelbeesten waaraan goed gehoor aan is gegeven. Het kinderfonds heeft enthousiast gereageerd op het initiatief.”

Gezamenlijke actie

Zorgen over het voortbestaan van de EHBO zijn er nog altijd. Na de kermis gaan alle voorzitters van meewerkende EHBO-verenigingen bij elkaar zitten om de ongevallenrapporten te bekijken en op te tellen. “Dit gebruiken we dan als bewijsvoering om de zorgverzekeraars aan te schrijven. De 600 ongevallen konden we nu veelal ter plaatse behandelen. Wanneer zij naar een huisartsenpost zouden moeten gaan, kost dit in totaal al gauw 18.000 euro. Wij gaan vragen of zij een bedrag ter beschikking willen stellen om onze voorraad en kennis op peil te houden.” Daarnaast is het uitwisselen van informatie ook een punt van de agenda. “Sommige verenigingen hebben ervaringen met organisaties over het niet nakomen van afspraken, de privacy van de slachtoffers wordt niet altijd gerespecteerd, etc. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.”

Risico’s herkennen

Van Laarhoven gelooft sterk in ‘voorkomen van ongelukken’. “Bij een van de attracties werd gezwaaid met een kettingzaag. Hoewel een spookhuis voor rillingen moet zorgen, leverde dit de nodige risico’s op. Op last van de gemeente is dit onderdeel eruit gehaald. Tweede voorbeeld is dat in een bepaald deel van de kermis opvallend veel wespensteken voorkwamen. Dit is gemeld en de gemeente is gelijk in actie gekomen. De vuilniscontainer wordt nu vaker geleegd.” Ad van Laarhoven onderstreept zijn betoog met de woorden: “Het blijft uniek dat er geen grote incidenten waren, met zo veel mensen bij elkaar. Dat zegt toch een hoop”, aldus Ad van Laarhoven.

 

Gepubliceerd in: EERSTE HULP, magazine voor de vrijwilliger, september 2014. Uitgever: Nationale Bond EHBO