Diana Schrijft

Eerste hulp bij afvallen

Snoep verstandig...

Snoep verstandig…

Afvallen staat voor veel mensen bovenaan het lijstje van goede voornemens.  De beste methode is een manier die bij je past, dus die je op de lange termijn kunt volhouden. Op de korte termijn lijkt een crashdieet een manier om alvast een voorsprong te nemen.  Twee experts  vertellen over het hele eiereneten.

Crashdieet

Afvallen vraag om een levenslange inzet, dan is het verleidelijk om het proces te versnellen door het volgen van een crashdieet. Patricia Schutte is woordvoerder van het Voedingscentrum begrijpt waarom: “Met een crashdieet kun je in korte tijd veel kilo’s verliezen. Maar op lange termijn zorgen ze vaak voor teleurstelling en frustratie. De kans is groot dat je na een tijdje weer hetzelfde eet en weegt als eerst. Ook bestaat met een crashdieet het risico dat spierweefsel in plaats van vetweefsel wordt afgebroken. Verder kunnen crashdiëten eenzijdig zijn: bepaalde producten zijn dan verplicht of moeten juist vermeden worden. Daardoor heb je de kans dat je te weinig van een bepaalde voedingsstof binnenkrijgt.”

Kim van Leeuwen van Voeding in de Praktijk in Ede is al elf jaar diëtist en zij voegt hier nog aan toe: “Men kan bij heel strenge crash diëten gaan flauwvallen of hartkloppingen krijgen, maar meer nog duizeligheid, licht in het hoofd etc. Maar bij langdurig zeer weinig eten, kunnen ook andere lichamelijke gevolgen kunnen optreden, denk aan vermoeidheid, sombere gevoelens, haaruitval etc.”

De titel diëtist is een wettelijk beschermde opleidingstitel van de HBO-opleiding Voeding en Diëtetiek. Er worden mensen behandeld van alle leeftijden met allerlei voedingsgerelateerde problemen, denk aan allergieën, darmklachten, overgewicht, diabetes mellitus, hypercholesterolemie, maar ook ondergewicht, onbedoeld afvallen en voeding bij bijvoorbeeld oncologie. Diëtist Kim van Leeuwen: “Wanneer je wilt afvallen is het belangrijk om het leefpatroon aan te passen, eigenlijk voor altijd. Hierbij is een gezonde, volwaardige, gevarieerde voeding en voldoende beweging belangrijk.”

diet-861173Body Mass Index (BMI)

Een manier om onder-/overgewicht te bepalen is door de Body Mass Index (BMI). Dit wordt berekend door een rekensom tussen lengte en gewicht (gewicht gedeeld door de lengte in het kwadraat).

Bij een BMI > 25 spreekt men van overgewicht, boven de 30 van ernstige overgewicht (obesitas)

Een BMI < 18,5 betekent ondergewicht. Volgens diëtist Kim van Leeuwen is ondervoeding niet met (alleen) de BMI te bepalen. De belangrijkste bepalende factor hierin is het aantal kilo’s (of percentage) onbedoeld gewichtsverlies. Dat betekent dat ook een persoon met overgewicht of obesitas ondervoed kan zijn.”

“Men moet zich zorgen maken wanneer het gewicht onbedoeld daalt (dit geldt ook voor mensen met overgewicht) en/of als de BMI < 18,5 is”, vertelt Van Leeuwen. “Wanneer de BMI boven de 30 of 35 is, dan is het risico op gevolgen van het overgewicht groot. Denk aan ontwikkeling van diabetes, hart- en vaatziekten, maar ook depressie, negatief zelfbeeld en gewrichtsklachten.”

Cijfers

In 2015 heeft de helft (50,3%) van de Nederlanders van 20 jaar en ouder overgewicht. Overgewicht komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Bij obesitas is dat andersom: meer vrouwen hebben obesitas dan mannen. In totaal heeft 13,7% van de Nederlanders obesitas.

Van de kinderen tussen de 4 en 20 jaar oud heeft 12% in 2015 overgewicht, waarvan 3% obesitas. Jongens hebben iets vaker overgewicht dan meisjes.

Bron: www.volksgezondheidenzorg.info

In Nederland heeft gemiddeld 1,6% van de volwassen bevolking een te laag lichaamsgewicht.

Ondervoeding komt onder ouderen echter vaak voor; Uit landelijke prevalentiecijfers blijkt dat in het ziekenhuis 15 tot 25%, in het verpleeghuis 10 tot 15% en in de thuiszorg 15 tot 30% van de patiënten ondervoed is.

Bron: www.stuurgroepondervoeding.nl

dog-774724

Wandelen met de hond als stok achter de deur

Juiste aanpak

Diëtist Kim van Leeuwen: “De beste methode om af te vallen is een manier die bij je past, dus die je op de lange termijn kunt volhouden. Alle diëten werken, zolang je ze doet. Val je terug in het oude eetpatroon, zal het gewicht dus weer stijgen. Daarom is het belangrijk het leefpatroon aan te passen, eigenlijk voor altijd. Hierbij is een gezonde, volwaardige, gevarieerde voeding en voldoende beweging belangrijk.

Patricia Schutte van het Voedingscentrum adviseert als je gezond wil afvallen dit geleidelijk te doen: “ Je kunt gezond afvallen met de 3 fases van het Voedingscentrum, daarin krijg je adviezen om af te vallen door minder te eten, gezonder te eten én meer te bewegen.

  • Fase 1: Klaarmaken voor de start. Zorg dat je voorbereid bent om overgewicht kwijt te raken.
  • Fase 2: Gezond minder eten en meer bewegen. Maak goede keuzes in wat je eet en laat je spieren werken.
  • Fase 3: Op gezond gewicht blijven. Blijf gezond eten en bewegen.

Mythe

In bladen en op internet kom je ontzettend veel informatie tegen over wat goed en niet goed zou zijn voor je. Ook mensen om je heen hebben allemaal hun eigen denkbeelden over voeding. Hoe weet je nou wat je moet geloven en wie? En is wat je zelf gelooft eigenlijk wel waar? “Er bestaan heel veel mythes over voeding, dagelijks hoor ik er veel”, geeft Kim van Leeuwen aan. “ Bijvoorbeeld dat je door water met citroen afvalt, dat e-nummers ongezond zijn, dat je van zoetstoffen kanker krijgt, etc. Het lastige hierin is dat iedereen wel wat denkt te weten van voeding, iedereen mag zich voedingskundige noemen en diëten bedenken, zonder dat de achtergrond hiervan wetenschappelijk bewezen is.”

mango-salad-1446482Patricia Schutte voegt hier nog aan toe: “Niet alles wat je hoort of leest over eten is ‘de’ waarheid. De waarheid is soms ingewikkelder dan je in eerste instantie zou denken. Hoe jij tegen eten aankijkt bepaal je zelf. Maar baseer jouw visie wel op betrouwbare informatie, die gefundeerd is op de gedeelde meningen van voedingswetenschappers (‘wetenschappelijke consensus’).”

Wonderdieet

“Afvallen kan op veel manieren, maar ze zijn lang niet allemaal gezond en over langere tijd effectief. Atkins, Montignac, Voedselzandloper, Sonja Bakker, detoxen of het Oerdieet: als er één langdurig zou werken, dan was de rest niet nodig. Zo zie je: het wonderdieet bestaat helaas niet. Kies liever een verantwoord eetpatroon, waarbij je geleidelijk afvalt en toch alle voedingsstoffen binnen krijgt.”

Het komt niet echt als een verrassing maar de oplossing om blijvend een gezond gewicht te hebben is minder eten, gezonder te eten én meer te bewegen.

Meer informatie: www.voedingindepraktijk.nl en www.voedingscentrum.nl